Методична скарбничка

Оновлені навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (2016 р.)


"За оновленими програмами для 1-4 класів діти навчатимуться вже з 1 вересня. Для нас було критично важливим встигнути оновити програми для початкової школи до початку нового навчального року. Це оновлення – лише перший крок. Наступного тижня МОН презентує концепцію нової української школи. Передбачені нею зміни системно запроваджуватимуть із 2018 року. Але діти вчаться вже зараз, вони не можуть чекати. Тому оновленням програм початкової школи ми показуємо напрям змін", - каже заступник міністра освіти і науки України Павло Хобзей.
Наступного тижня у відкритому доступі також з'являться затверджені зміни щодо орієнтовних вимог до оцінювання навчальних досягнень учнів і методичні рекомендації до оновлених програм. Міністерство повідомляє, що підхід до оцінювання учнів зміниться, а вчителю нададуть більше педагогічної свободи.
Нагадаємо, що 4 серпня відбулось засідання колегії Міністерства освіти і науки України, де затвердили оновлені програми для початкової школи.
  1. Українська мова. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи(ОНОВЛЕНО)
     
  2. Літературне читання. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 2 - 4 класи (ОНОВЛЕНО)
  3. Математика. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО)
  4. Інформатика. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 2-4 класів (ОНОВЛЕНО)
  5. Природознавство. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО)
  6. Я у світі. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 3 - 4 класи (ОНОВЛЕНО)
  7. Основи Здоров'я. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО)
  8. Фізична культура. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО)
  9. Мистецтво. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО)
  10. Образотворче мистецтво. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО)
  11. Музичне мистецтво. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО)
  12. Іноземні мови. Навчальні програми для 1—4 класів загальноосвітніх навчальних закладів та спеціалізованих шкіл (ОНОВЛЕНО)
















Вступне слово















Катерина Бабкіна















Тетяна Стус















Олеся Мамчич















Оксана Кротюк















Іван Андрусяк















Олександра Кочубей















Валентина Вздульська















Анатолій Качан















Галина Ткачук















Сашко Дерманський















Лариса Денисенко















Леся Воронина



















Вступне слово















Технологія «Сторітелінг»















Стратегія розвитку критичного мислення «РАФТ»















Стратегія розвитку критичного мислення «Кубування»















«Щоденні 5»
(Письмо для себе)















«Щоденні 5»
(Робота зі словами)

















Вступне слово















Ключові зміни















Розуміння навчальної інформації















Оновлена програма з математики. Перший клас















Ознайомлення із порівнянням чисел

















Порівняння чисел. Склад числа















Табличне додавання і віднімання чисел















Табличне множення і ділення















Додавання і віднімання частинами















НОВА ШКОЛА

ВСТУПНЕ СЛОВО МІНІСТРА
Ми починаємо реформу, яка на десятиріччя визначить освітній ландшафт України. Економічні негаразди, політичну нестабільність, бойові дії на Сході країни розглядаємо не лише як перешкоди для змін, а як причини, які зумовлюють їх необхідність. Освіта є ключовим елементом національної безпеки,  а людина – це найцінніший актив держави. Маємо перетворити освіту на чинник економічного зростання, джерело національної єдності, засіб соціального просування кожного громадянина.
Є політична воля до змін. Підготовлено базовий законопроект «Про освіту». Після його ухвалення буде представлено деталізований план становлення Нової української школи. Маємо запустити багато процесів одночасно: зупинити падіння якості та доступності освіти, орієнтувати її зміст на компетентності, «перенавчити» вчителів, змінити структуру школи, забезпечити ці перетворення ресурсами. При цьому – зберегти все найкраще, що є в українській школі.
Зійти зі шляху не дадуть експертна спільнота, громадянське суспільство, організації батьків і роботодавців, усі, хто брав участь у розробці нового базового Закону «Про освіту» і цих Концептуальних засад, а також у низці комунікативних заходів з підготовки реформи. Відомо: тільки освічена людина може бути справді вільною. Європейське суспільство, до якого ми прагнемо, – це суспільство освіченого загалу, суспільство високої культури і рівних можливостей. Таке суспільство забезпечує європейську якість життя. Таке суспільство ми прагнемо побудувати, коли проектуємо освітню реформу в Україні. Починаємо реформу, яка на десятиріччя визначить освітній ландшафт України. Ми прагнемо побудувати суспільство освіченого загалу.
Лілія Гриневич,Міністр освіти і науки України

ОБҐРУНТУВАННЯ ЗМІН
За експертними прогнозами, у 2020 році найбільш затребуваними на ринку праці будуть вміння навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі. Але українська школа не готує до цього.
Як і 10, 20, 50 років тому, пересічний український школяр отримує в школі суму знань. За останні роки ця сума дуже збільшилася, як і значно зріс загальний інформаційний потік у світі. Учні спроможні лише відтворювати знання, проте часто не отримують вміння застосовувати їх для вирішення життєвих проблем.
Спосіб навчання  в сучасній українській школі не мотивує дітей до навчання. Матеріал підручників затеоретизований, переобтяжений другорядним фактологічним матеріалом.
Учителі використовують переважно застарілі дидактичні засоби. Педагогів деморалізує низький соціальний статус та рівень оплати праці. Учитель не має справжньої мотивації до особистісного та професійного зростання.
Збільшується цифровий розрив між учителем і учнем. Багато педагогів ще не вміють досліджувати проблеми за допомогою сучасних засобів, працювати з великими масивами даних, робити і презентувати висновки, спільно працювати он-лайн у навчальних, соціальних та наукових проектах тощо.
Через хронічне недофінансування сектору сьогодні не всі громадяни України мають рівний доступ до якісної освіти, гарантований державою. Школа відтворює бідність: діти з незаможних родин мають гірші шанси отримати гарну освіту і піднятися соціальною драбиною.
Потрібна докорінна реформа, яка зупинить негативні тенденції, яка перетворить українську школу на важіль соціальної рівності та згуртованості, економічного розвитку і конкурентоспроможності України.

мета нової школи

МЕТА НОВОЇ ШКОЛИМм
Потужну державу і конкурентну економіку забезпечить згуртована спільнота творчих людей, Відповідальних громадян, активних і підприємливих. Саме таких повинна готувати середня Школа України. Центральне місце у системі освіти належить середній школі. На відміну від університету, в школі ще можна вирівняти дисбаланс у розвитку дітей. Світогляд закладається саме в школі. У школі формується особистість, її громадянська позиція  та професійні якості. Тут вирішується, чи людина захоче і чи зможе навчатися впродовж життя.

ФОРМУЛА НОВОЇ ШКОЛИ
В Україні, як і у всьому світі, набирає ваги так зване покоління Y, або «діти тисячоліття», які народилися між 1990 і 2000 роками. Їхні погляди, спосіб життя кардинально відрізняються від старших поколінь. Досить поглянути на організацію офісів провідних технологічних корпорацій, щоб зрозуміти, на що орієнтується креативний клас, який визначає обличчя сучасної економіки. Для них немає чіткого розмежування між роботою, навчанням і відпочинком. Робота не обов’язково має бути серйозною і нудною. Життя для них – це гармонія між зароблянням коштів, пізнанням нового, самовдосконаленням, грою та розвагою.
На підході покоління Z. Цього року вперше підуть до школи діти, які народилися в 2010 році. Вони не обов’язково будуть поділяти погляди старших. Яке життя оберуть сьогоднішні першокласники? Якою б не була відповідь, маємо запропонувати майбутнім поколінням українців школу, яка буде для них сучасною.
Наскрізне застосування інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі та управлінні закладами освіти і системою освіти має стати інструментом забезпечення успіху Нової школи. Запровадження ІКТ в освітній галузі має перейти від одноразових проектів у системний процес, який охоплює всі види діяльності. ІКТ суттєво розширять можливості педагога, оптимізують управлінські процеси, таким чином формуючи в учня важливі для нашого сторіччя технологічні компетентності.

КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДЛЯ ЖИТТЯ
Сучасний світ складний. Дитині недостатньо дати лише знання. Ще необхідно навчити користуватися  ними. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними установками учня, формують його життєві компетентності, необхідні для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці.
Нові освітні стандарти будуть ґрунтуватися на «Рекомендаціях Європейського Парламенту та Ради Європи щодо формування ключових компетентностей ціложиттєвої освіти» (18.12.2006), але не обмежуватимуться ними.
У проекті нового базового Закону «Про освіту» визначено, зокрема, 10 груп компетентностей.
01. Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів). Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілкування.
02. Спілкування іноземними мовами. Уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання і письмо) у широкому діапазоні соціальних і культурних контекстів. Уміння посередницької діяльності та міжкультурного спілкування.
03. Математична грамотність. Уміння застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності. Здатність до розуміння і використання простих математичних моделей. Уміння будувати такі моделі для вирішення проблем.
04. Компетентності в природничих науках і технологіях. Наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати.
05. Інформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та  кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).
06. Уміння навчатися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу (власного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою навчальну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.
07. Соціальні і громадянські компетентності. Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.
08. Підприємливість. Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Здатність до підприємницького ризику.
09. Загальнокультурна грамотність. Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.
10. Екологічна грамотність і здорове життя. Уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.
Усі перелічені компетентності однаково важливі й взаємопов’язані. Кожну з них діти набуватимуть послідовно, поступово під час вивчення різних предметів на всіх етапах освіти. Спільними для всіх компетентностей є такі вміння:
• уміння читати і розуміти прочитане
• уміння висловлювати думку усно і письмово
• критичне мислення
• здатність логічно обґрунтовувати позицію
• ініціативність
• творчість
• уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення
• уміння конструктивно керувати емоціями, застосовувати емоційний інтелект
• здатність до співпраці в команді.
Підбір предметів і тематичних розділів шкільних програм відбуватиметься з огляду на доцільність з точки зору наведених компетентностей.
У рамках запровадження компетентнісного підходу буде створено нову систему вимірювання й оцінювання результатів навчання. Зокрема, буде змінено зміст зовнішнього незалежного оцінювання.

ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА
Кожна дитина неповторна, наділена від природи унікальними здібностями, талантами та можливостями. Місія Нової школи – допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини на основі партнерства між учителем, учнем і батьками.
«Якщо вчитель став другом дитини, якщо ця дружба осяяна благородним захопленням, поривом до чогось світлого, розумного, у серці дитини ніколи не з’явиться зло», – писав Василь Сухомлинський.
Нова школа працюватиме на засадах «педагогіки партнерства». Основні принципи цього підходу:
•  повага до особистості;
• доброзичливість і позитивне ставлення;
• довіра у відносинах, стосунках;
• діалог – взаємодія – взаємоповага;
• розподілене лідерство (проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність зв’язків);
• принципи соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей).
В основі педагогіки партнерства – спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками. Учні, батьки та вчителі, об’єднані спільними цілями та прагненнями, є добровільними й зацікавленими спільниками, рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат.
Школа має ініціювати нову, глибшу залученість родини до побудови освітньої траєкторії дитини.
Діалог і багатостороння комунікація між учнями, учителями та батьками змінить односторонню авторитарну комунікацію вчитель – учень.
Будуть широко застосовуватися методи викладання, засновані на співпраці (ігри, проекти (соціальні, дослідницькі), експерименти, групові завдання тощо). Учні залучатимуться до спільної діяльності, що сприятиме їхній соціалізації та дозволятиме успішніше оволодівати суспільним досвідом.
Буде змінено підходи до оцінювання результатів навчання. Оцінки слугуватимуть для аналізу індивідуального прогресу і планування індивідуальної швидкості, а не ранжування учнів.
Оцінки розглядатимуться як рекомендація до дії, а не присуд. Педагогіка партнерства і компетентнісний підхід потребують нового освітнього середовища. Таке середовище допомагають створити, зокрема, новітні інформаційно-комунікаційні технології.
Вони підвищують ефективність роботи педагога, ефективність управління освітнім процесом, а водночас уможливлюють індивідуальний підхід до навчання. Нова школа буде підтримуватися електронною платформою для створення і поширення електронних підручників і навчальних курсів для школярів та вчителів.

ВМОТИВОВАНИЙ УЧИТЕЛЬ
Нова школа потребує нового вчителя, який може стати агентом змін. Реформою передбачено низку стимулів для особистого і професійного зростання, щоб залучити до професії найкращих. Насамперед учителю буде надано академічну свободу. Учитель зможе готувати власні авторські навчальні програми, власноруч обирати підручники, методи, стратегії, способи і засоби навчання; активно виражати власну фахову думку. Держава гарантуватиме йому свободу від втручання у професійну діяльність.
Велика увага приділяється матеріальному стимулюванню. У проекті Закону «Про освіту» закладається норма про підвищення місця вчителя у єдиній тарифній сітці. Учителі, які пройдуть добровільну незалежну сертифікацію, будуть отримувати надбавку.
Суттєвих змін зазнає процес і зміст підготовки вчителя.
Учителі вивчатимуть особистісно орієнтований та компетентнісний підхід, управління освітнім процесом, психологію групової динаміки тощо. У зв’язку з цим варто говорити про нову роль учителя – не як єдиного наставника та джерело знань, а як коуча, фасилітатора, тьютора, модератора в індивідуальній освітній траєкторії дитини.
Збільшиться кількість моделей підготовки вчителя. Форми підвищення кваліфікації буде диверсифіковано: курси при ІППО, семінари, вебінари, он-лайн-курси, конференції, самоосвіта (визнання сертифікатів). Учитель отримає право вибору місця і способу підвищення кваліфікації, як передбачено проектом Закону «Про освіту».
Держава буде підтримувати вчительські професійні спільноти.
На допомогу вчителеві буде створено освітній портал з методичними та дидактичними матеріалами, українськими е-енциклопедіями, мультимедійними підручниками та інтерактивними он-лайн- ресурсами.
Буде кардинально скорочено бюрократичне навантаження, у тому числі завдяки переходу на систему освітнього електронного документообігу (замість, а не в доповнення до існуючої документації).До роботи в школі будуть залучатися найкращі.

ОРІЄНТАЦІЯ НА УЧНЯ
Нова українська школа буде працювати на засадах особистісно орієнтованої моделі освіти. У рамках цієї моделі школа максимально враховує здібності, потреби та інтереси кожної дитини, на практиці реалізуючи принцип дитиноцентризму.
«Є необхідність якомога більше наблизити навчання і виховання кожної дитини до її сутності, конкретних здібностей, майбутньої життєвої траєкторії людини. Це явище я називаю дитиноцентризмом в освіті», – президент Національної академії педагогічних наук Василь Кремень.
Справді, дослідження свідчать, що суттєво покращують результати навчання такі засоби персоналізації навчального досвіду, як робота за індивідуальними планами, окремими навчальним траєкторіями, у рамках індивідуальних дослідницьких проектів.
Освітню діяльність буде організовано з урахуванням навичок ХХІ століття, відповідно до індивідуальних стилів, темпу, складності та навчальних траєкторій учнів: від комунікативних типів завдань (знайти спільну мову з друзями, учителями, однокласниками, батьками, незнайомими людьми) до творчих (креативно-інноваційних).
У навчанні будуть враховані вікові особливості фізичного, психічного і розумового розвитку дітей. З цією метою запроваджується двоциклова організація освітнього процесу на рівнях початкової і базової загальної середньої освіти.
Буде забезпечено неупереджене та справедливе ставлення до кожного учня, буде подолано будь-яку дискримінацію (за ознакою віросповідання, гендеру, здоров’я, національності тощо).
Відзначатися будуть зусилля й успіхи всіх учнів. Учителів навчатимуть, як плекати гідність і віру учнів у себе.
Учні матимуть свободу вибору предметів та рівня їхньої складності. З’явиться можливість навчання в різновікових предметних або міжпредметних групах.
З цією метою потребує змін також організація простору й класу: крім класичних варіантів, буде використано новітні, наприклад, мобільні робочі місця, які легко переорієнтовувати для групової роботи.
У Новій школі буде заохочуватися інклюзивна освіта. Для учнів з особливими потребами буде створено умови для навчання спільно з однолітками. Для таких дітей буде запроваджено індивідуальні програми розвитку, включаючи корекційно-реабілітаційні заходи, психолого-педагогічний супровід.

ВИХОВАННЯ НА ЦІННОСТЯХ
Найосвіченіша людина може стати найгіршим злочинцем, якщо не розуміє і не поділяє загальнолюдські цінності. Нова українська школа буде формувати ціннісні ставлення і судження, які служать базою для щасливого особистого життя та успішної взаємодії з суспільством.
Ми пропонуємо вживати поняття  «освіта», «освітній процес» в їх сучасному розумінні, що включає навчання, виховання і розвиток. Виховний процес буде невід’ємною складовою усього освітнього процесу і орієнтуватиметься на загальнолюдські цінності, зокрема морально-етичні (гідність, чесність, справедливість, турбота, повага до життя, повага до себе та інших людей), соціально-політичні (свобода, демократія, культурне різноманіття, повага до рідної мови і культури, патріотизм, шанобливе ставлення до довкілля, повага до закону, солідарність, відповідальність).
Нова школа буде плекати українську ідентичність.
Нова школа буде виховувати не лише відповідальність за себе, а й за розвиток і добробут країни та всього людства.
Виховання не буде винесено в окремі «заняття з моралі». Формування характеру можливе лише через наскрізний досвід. Усе життя Нової школи буде організовано за моделлю поваги прав людини, демократії, підтримки добрих ідей.
У формуванні виховного середовища братиме участь весь колектив школи. У закладах буде створюватися атмосфера довіри, дружелюбності й доброзичливості, взаємодопомоги і взаємної підтримки при виникненні труднощів у навчанні та повсякденному житті.
Ключовим виховним елементом стане приклад учителя, який покликаний захопити дитину. У Новій школі будуть вимірювати індивідуальні нахили та здібності кожної дитини для цілеспрямованого розвитку і профорієнтації. У цій справі Нова школа буде щільно співпрацювати з позашкільними закладами освіти.
Буде запроваджено програми із запобігання дискримінації, насильства та знущання в школі Відносини між учнями, батьками, вчителями, керівництвом школи та іншими учасниками освітнього процесу буде побудовано на взаємній повазі та діалозі.

НОВА СТРУКТУРА
Дитячий організм не сприймає більше, ніж відведено природою для його віку. Реформа передбачає суттєву зміну структури середньої школи, щоб максимально урахувати фізичні, психологічні, розумові здібності дитини кожної вікової групи.
Новий базовий Закон «Про освіту» передбачає три рівні повної загальної середньої освіти:
  • початкова освіта (тривалість чотири роки);
  • базова середня освіта, яка здобувається в гімназії (тривалість п’ять років);
  • профільна середня освіта, яка здобувається в ліцеї або закладах професійної освіти (тривалість три роки).
Загальна тривалість повної загальної середньої освіти збільшиться до 12 років. На території Європи 11-річна пострадянська школа залишилася в Україні, Білорусі та Росії. В усіх європейських країнах мінімальна тривалість здобуття повної загальної середньої освіти складає від 12 до 14 років.
Ми бачимо потребу збалансування на всіх рівнях гуманітарної і природничо-математичної освіти, зберегти добрі традиції й забезпечити високий рівень природничо-математичної освіти та вивчення інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у всіх школах.

Початкова освіта
Навчання починатиметься, як правило, з шести років. Діти з особливими потребами зможуть приходити до школи з іншого віку. Тривалість перебування в початковій школі для таких дітей можна буде подовжити з доповненням корекційно-розвивального складника.
Якість освіти, зокрема з іноземної мови, буде підвищено в кожній початковій школі. Навчання буде організовано за єдиним стандартом, без запровадження предметів з поглибленим рівнем. Це також дозволить уникнути соціальної «сегрегації» та відбору дітей в молодшому шкільному віці.
Перший цикл початкової освіти допоможе учню звикнути до шкільного життя. А саме:
• навчальні завдання і час на їхнє виконання будуть враховувати індивідуальні особливості;
• навчальний матеріал можна буде інтегрувати в змісті споріднених предметів або вводити до складу предметів у вигляді модулів;
• обсяг домашніх завдань буде обмежено;
• навчання буде організовано через діяльність, ігровими методами як у класі, так і поза його межами;
• учитель матиме свободу вибору (створення) навчальних програм у межах стандарту початкової освіти;
• оцінки не будуть виставлятися; найважливіше завдання вчителя – підтримувати в кожному учневі впевненість і мотивацію до пізнання.
У другому циклі початкової освіти в учнів буде формуватися почуття відповідальності й самостійність, зокрема:
Після завершення початкової школи навчальні досягнення кожного учня повинні відповідати стандарту початкової школи. Державна підсумкова атестація здобувачів початкової освіти буде здійснюватися лише з метою моніторингу якості освітньої діяльності закладів і буде проводитися вчителями школи.
У початковій школі (як і в гімназії та ліцеї) не буде «одногодинних» курсів або предметів. В одному класі не буде більше 8 обов’язкових предметів.
• у процесі навчання будуть використовуватися методи, які вчать робити самостійний вибір, пов'язувати вивчене з практичним життям, враховують індивідуальність учня;
• запроваджується предметне навчання; частина предметів буде оцінюватися.

Базова середня освіта
Особливу увагу в освітньому процесі буде приділено вивченню державної мови. На цьому рівні буде закладатися база свідомого самовизначення учня як особистості, члена сім'ї, нації і суспільства, здатність терпимо і з розумінням ставитися до різноманіття світу і людей.
Перший цикл буде пробуджувати і підтримувати інтерес до сфер знань і діяльності, передбачених навчальною програмою.
Другий цикл базової середньої освіти сприятиме формуванню учнів як відповідальних членів суспільства, здатних самостійно долати проблеми повсякденного життя, вибирати шлях подальшого навчання відповідно до своїх інтересів і здібностей.
Навчання буде здебільшого предметним. Частину часу буде відведено на предмети за вибором. Після завершення базової середньої освіти учень буде усвідомлювати, які ціннісні орієнтири лежать в основі його вчинків, відчувати відповідальність за результати своєї діяльності.
Результати навчання будуть оцінюватися шляхом державної підсумкової атестації у формі зовнішнього незалежного оцінювання.

Профільна середня освіта
У рамках профільної освіти старшокласник зможе обирати одне з двох спрямувань навчання:
• академічне, із поглибленим вивченням окремих предметів з орієнтацією на продовження навчання в університеті;
• професійне, яке поряд з отриманням повної загальної середньої освіти забезпечує отримання першої професії (не обмежує можливість продовження освіти).
Здобуття профільної середньої освіти за академічним спрямуванням буде здійснюватися у академічних ліцеях – як правило, окремих закладах освіти. Буде створено окрему мережу академічних ліцеїв, на зразок мережі професійних ліцеїв, тобто третій ступінь школи буде відокремлено від другого ступеня.
В академічних ліцеях перший рік навчання буде перехідним. На цьому етапі учень ще зможе змінити профіль навчання. Учні зможуть вибирати не лише предмети, а й рівні їхньої складності.
Випускники академічних ліцеїв будуть проходити державну підсумкову атестацію у формі зовнішнього незалежного оцінювання.
Профільну середню освіту за професійним спрямуванням будуть здобувати у професійних ліцеях та профільних коледжах. Випускники професійних ліцеїв та коледжів будуть проходити державну підсумкову атестацію у формі зовнішнього незалежного оцінювання. При успішному проходженні ДПА у формі ЗНО випускники професійних ліцеїв та коледжів зможуть вступати до ВНЗ, а випускники коледжів зможуть навчатися у ВНЗ за скороченою програмою.
Молоді люди, які закінчили профільну школу, розумітимуть свою майбутню роль у родині, професійній діяльності, суспільстві.

АВТОНОМІЯ ШКОЛИ І ЯКІСТЬ ОСВІТИ
Вільну людину може сформувати лише вільна особистість. Нинішня школа скута кайданами бюрократії та надмірного контролю. Нова школа матиме широку автономію.
В умовах децентралізації на центральному рівні управління будуть визначатися стандарти освіти та забезпечення моніторингу якості освіти. За дотримання цих стандартів буде відповідати окремий центральний орган виконавчої влади із забезпечення якості освіти із залученням громадськості.
Натомість безпосереднє управління школами буде здійснюватися на місцевому рівні. Зросте вплив місцевих громад на формування локальної освітньої політики, з урахуванням місцевих культурних особливостей та особливостей ринку праці, на основі державної освітньої політики.
«Держава гарантує академічну, організаційну, кадрову та фінансову автономію закладів освіти». Проект нового базового Закону України «Про освіту», Стаття  23
Адміністративні та навчально-методичні повноваження будуть делегуватися на рівень  закладу освіти. Автономія передбачає, що школи зможуть самостійно формувати освітні програми, складати навчальні плани і програми з навчальних предметів відповідно до стандартів середньої освіти, обирати підручники, методики навчання і виховання, розвивати навчально-матеріальну базу.
Автономія передбачає і вищий рівень відповідальності закладу освіти. Засновники школи контролюватимуть освітню та фінансово-господарську діяльність закладу освіти, призначатимуть на умовах контракту керівника школи.
Керівник буде обиратися на конкурсних засадах строком до п'яти років і зможе обіймати посаду не більше як два терміни поспіль.
Колегіальним органом управління школою в Новій школі є Педагогічна рада. Повноваження, порядок формування і регламент роботи Педагогічної ради визначаються установчими документами закладу освіти.
В управлінні школою братиме участь громадське самоврядування працівників закладу, учнів та їхніх батьків. Колегіальним органом батьківського самоврядування закладу освіти в Новій школі є Батьківська рада.
Наглядова рада школи здійснюватиме громадський нагляд, зокрема зможе брати участь у визначенні стратегії розвитку закладу освіти, аналізувати діяльність закладу освіти та його посадових осіб, контролювати виконання кошторису та/або бюджету закладу освіти, сприяти залученню додаткових джерел фінансування.
Разом із запровадженням автономії буде посилено відповідальність школи перед суспільством за якість освіти. При цьому тотальний державний контроль у вигляді інспектування замінить громадсько-державна система забезпечення якості.

СПРАВЕДЛИВЕ ФІН АНСУВАННЯ І РІВНИЙ ДОСТУП
Провідні країни розглядають сферу освіти як пріоритетний напрям інвестицій, який повертається новими технологіями, знаннями і прибутками від інноваційної діяльності. У Новій школі публічні фінанси будуть розподілятися прозоро.
Держава і суспільство побачать, як витрачаються кошти, і будуть відслідковувати результат освітніх інвестицій. В умовах децентралізації освітня субвенція з державного рівня буде покривати передусім видатки на забезпечення педагогічної складової навчального процесу (заробітна плата працівників закладів освіти, підручники, підвищення кваліфікації вчителів тощо).
Державні органи влади і територіальні громади будуть зобов’язані забезпечити необхідні умови навчання і виховання дітей молодшого шкільного віку за місцем проживання, зокрема у селах.
Освітня субвенція буде розраховуватися за справедливою формулою, щоб вирівнювати можливості доступу до якісної освіти в різних регіонах і населених пунктах. Раціональне використання фінансових ресурсів на виконання стандартів освіти дозволить підвищити вчителям заробітну плату.
Буде створено нові можливості для розширення державно-громадського партнерства у сфері освіти через нові підходи для співфінансування і управління навчальними закладами.
Буде запроваджено принцип «гроші ходять за дитиною», зокрема для підтримки дітей з особливими потребами, які можуть здобувати освіту інклюзивно поряд з іншими дітьми у пристосованих для цього школах.
«Держава забезпечує асигнування на освіту в розмірі не меншому 7 відсотків валового внутрішнього продукту за рахунок коштів державного, місцевих бюджетів та інших джерел фінансування, не заборонених законодавством».
Проект Закону «Про освіту» запроваджує рівноправність доступу до бюджетного фінансування закладів освіти усіх форм власності. Законопроектом передбачено повну прозорість фінансування закладів освіти. Зокрема, заклади освіти будуть зобов’язані оприлюднювати всі кошти, які надходять з бюджету та з інших джерел.
Буде забезпечено принцип свободи вибору в освіті. Якщо батьки побажають віддати дитину в приватний заклад згідно з власними світоглядними та релігійними переконаннями, держава спрямує туди кошти, виділені на навчання цієї дитини.
Новий базовий Закон «Про освіту» вперше запроваджує на законодавчому рівні розмаїття форм здобуття освіти. Законопроект передбачає дистанційну, мережеву, змішану форми здобуття освіти в інституціях, екстернатну і сімейну (домашню) форми індивідуальної освіти, педагогічний патронат з належним визнанням результатів такого навчання.
У регіонах діятимуть опорні школи базового рівня. Кожну опорну школу буде добре обладнано і зміцнено висококваліфікованими кадрами. Опорні школи слугуватимуть тестовим майданчиком інновацій в окрузі. Збільшення мережі опорних шкіл дасть змогу отримувати справді якісну освіту дітям з сільської місцевості на рівні базової і старшої профільної школи.
«Нікому не може бути відмовлено у праві на освіту. Держава при виконанні будь-яких функцій, узятих нею на себе в галузі освіти і навчання, поважає право батьків забезпечувати таку освіту і навчання відповідно до їхніх релігійних і світоглядних переконань».

РЕФОРМА НА ДЕСЯТИРІЧЧЯ
Розбудова Нової української школи – це довготермінова реформа, яка розпочинається вже зараз. План упровадження передбачає наступність дій і відповідне ресурсне забезпечення на кожному етапі, а також враховує загальний контекст суспільних змін.
Сьогоднішні школярі також повинні відчути зміни і отримати кращу якість освіти. Саме тому вже до початку 2016/2017 н. р. буде оновлено програми початкової школи. Паралельно зі структурними змінами будуть удосконалюватися методики викладання в чинній школі, підвищуватиметься кваліфікація вчителів, педагогічна освіта переорієнтовуватиметься на компетентнісне навчання, педагогіку партнерства, індивідуальний підхід.

Перша фаза (2016-2018 рр.)
• Перегляд навчальних планів і програм з метою розвантаження та запровадження компетентнісного та антидискримінаційного підходу в початковій школі.
• Пілотний етап створення опорних шкіл базового рівня у сільській місцевості. Має бути утворено 100– 150 шкіл і відпрацьовано взаємодію із громадами та  початковими школами.
• Прийняття нового Закону України «Про освіту».
• Розроблення плану дій із запровадження Нової української школи.
• Розроблення і затвердження стандартів початкової освіти на компетентнісній основі.
• Підвищення кваліфікації вчителів початкової школи.
• Школа творення підручників нового покоління. Навчання авторів. Підготовка експертів.
• Формування національної е-платформи електронних курсів та підручників:
— створення електронних підручників;
— розроблення курсів дистанційного навчання за програмами предметів старшої школи;
— розроблення системи дистанційного навчання для підвищення кваліфікації вчителів.
• Дебюрократизація школи. Спрощення документообігу. Визнання електронних форм документів.
• Розроблення нового Закону «Про загальну середню освіту».
• Створення системи освітньої статистики і освітньої аналітики.
• Участь у міжнародному обстеженні якості середньої освіти PISA-2018.
• Початок формування системи забезпечення якості освіти на заміну системі контролю (інспектування) освіти.
• Забезпечення різноманітності форм здобуття початкової освіти.
• Початок роботи початкової школи за новими освітніми стандартами на компетентнісній основі (передбачено проектом Закону України «Про освіту») – 2018 рік.

Друга фаза (2019-2022 рр.)
• Розроблення і затвердження стандартів базової середньої освіти на компетентнісній основі – 2019 рік.
• Формування нової системи підвищення кваліфікації вчителів і керівників закладів освіти.
• Інвентаризація мережі шкіл та закладів професійної освіти для проектування мережі закладів ІІІ-рівня (профільної школи).
• Забезпечення якісного вивчення іноземних мов у старшій школі відповідно до Стратегії сталого розвитку «Україна-2020».
• Формування мережі опорних шкіл базового рівня.
• Створення професійних стандартів педагогічної діяльності у початковій та середній школах.
• Створення мережі установ незалежної сертифікації вчителів.
• Створення регіональних органів забезпечення якості освіти.
• Формування систем внутрішнього забезпечення якості освіти у школах – 2022 рік.
• Створення системи незалежного оцінювання результатів навчання за курс базової школи.
• Початок роботи базової школи за новими освітніми стандартами на компетентнісній основі (передбачено проектом Закону України «Про освіту») – 2022 рік.

Третя фаза (2023-2029 рр.)
• Розроблення і затвердження стандартів профільної середньої освіти на компетентнісній основі – 2023 рік.
• Формування мережі закладів ІІІ-рівня (профільної школи) – не пізніше 2025 року.
• Створення системи незалежного оцінювання професійних кваліфікацій випускників професійного профілю старшої школи.
• Початок роботи профільної школи за новими освітніми стандартами на компетентнісній основі (передбачено проектом Закону України «Про освіту») – не пізніше 2027 року. На цій основі створення передумов для скорочення тривалості (навантаження) бакалаврських програм вищої освіти в середньому на 45 кредитів.
• Перший дванадцятий клас Нової школи – не пізніше 2029 року

ЯКОЮ МАЄ БУТИ КЛАСНА КІМНАТА
1. У класі має бути достатня кількість стільців та столів, щоб усім дітям було зручно сидіти.
2. Класна кімната має бути облаштована таким чином, щоб учитель міг одночасно бачити всіх учнів, які працюють у групах або всім класом.
3. Матеріали та дитячі роботи мають розміщуватися на рівні, зручному для дітей.
4. У класі має бути місце, де діти могли б зберігати особисті речі.
5. На стінах кімнати мають бути розміщені наочні матеріали, присвячені темам, які вивчаються.
6. Матеріали мають бути логічно згруповані й розміщені у відповідних місцях кімнати, а також підписані.
7. Меблі та обладнання в класі мають бути розташовані таким чином, щоб дітям були зручно і безпечно пересуватись.
8. Не повинно бути довгих прямих доріжок через увесь клас, де діти могли б бігати.
9. Облаштування кімнати має дозволяти працювати з усім класом одночасно, у невеликих групах та індивідуально.
10.  бути місце для ранкової зустрічі.
11. У класі має бути зручний м’який куточок для читання та спокійного обговорення. Там можна поставити канапу, м’які стільці, покласти подушки.
ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ
1. Забезпечте спочатку невеликий вибір навчальних матеріалів.
 На початку навчального року слід пропонувати менший вибір навчальних матеріалів, щоб діти не були занадто розгублені чи надто збуджені.
 Діти краще навчаються користуватися новими навчальними матеріалами, коли матеріалів небагато.
 Коли предметів небагато, дітям легше зробити потрібний вибір, використати їх, а потім покласти їх на місце.
2. Вибір предметів та матеріалів.
 Навчальні матеріали повинні задовольняти потреби дітей різного рівня розвитку.
 Маленькі діти потребують простіших матеріалів, старшим же потрібні складніші та різноманітніші навчальні матеріали.
 Щоб задовольнити індивідуальні потреби дітей, матеріали повинні бути різноманітними.
3. Представлення нових навчальних матеріалів.
 Продемонструйте кожний предмет класу і скажіть його назву.
 Запропонуйте дітям висунути пропозиції щодо можливих шляхів використання предмету або матеріалу.
 Спільно з усім класом розробіть правила поводження з навчальними матеріалами.
 Надавайте дітям достатньо часу для різнобічного вивчення нових речей або матеріалів.
 Завжди надавайте учням час і можливість розповісти класу про те, як вони використовували нові речі та матеріали.
 Під час початкового знайомства з новими предметами та матеріалами обов’язково приділяйте увагу правильному поводженню з ними, упорядкуванню тощо.



Інтерактивний посібник-глосарій для вчителів початкових класів

  1. Що таке глосарій?
  2. Зручність та адаптивність
  3. Тести та коментарі
  4. Індексація в Google

Що таке глосарій?

Інтерактивний посібник з невеличкими теоретичними відео та навчальними текстами із онлайн-курсу для вчителів початкових класів задля швидкого доступу до важливої інформації. Наразі доступні для перегляду дві теми:


Ранкове коло

Ранкове коло – це щоденна практика, під час якої вчитель із учнями об'єднуються в коло та виконують декілька пізнавальних різнопланових діяльностей. Вони допомагають налаштуватися на навчання й формують відповідальну турботливу класну спільноту.


Щоденник вражень

Щоденник вражень – звичайний зошит, альбом для малювання чи блокнот, у якому учні ведуть власні записи. Учні самостійно обирають тему для письма, визначають чим писати: олівцем чи фломастером, звичайною кульковою ручкою чи кольоровою.


"7 навиків високоефективних людей" за книгою Стівена Кові
maksym89
Стівен Кові визначає навик як знання (що і навіщо робити), вміння (як робити) і бажання (хочу робити). Значить, щоб розвинути у себе якийсь навик, необхідно включити всі три компоненти: вивчити теоретичну модель, навчитися застосовувати її на практиці і знайти мотивацію для її застосування. Перші три навики, про розвиток яких говорить автор, пов'язані з внутрішнім світом людини - здатністю володіти собою. Вони - основа розвитку характеру. Тільки здобувши так звані «особисті перемоги», людина стає досить незалежним, щоб домогтися перемог громадських, пов'язаних з роботою в команді, взаємодією і комунікацією - трьома навичками зовнішньої ефективності. А сьомий навик пов'язує між собою всі інші. Це навичка регулярного, збалансованого розвитку.? Ефективність, по Кові, полягає в балансі бажаного результату і витрачених ресурсів, засобів - у тому, що він називає «Р / РС-балансом». Саме підтримання балансу між Р і РС дозволяє найбільш ефективно використовувати фізичні, часові та фінансові ресурси.

✓ Навик 1
Будьте проактивні


Автор книги «Сім навиків високоефективних людей» дотримується зрозумілого і звичного для західної людини принципу проактивності: людина завжди має свободу вибору, вона сама несе відповідальність за своє життя. Тільки від самої людини, а не від його оточення та обставин, залежать її вчинки. Кові надає найважливіше значення тому, як ми реагуємо на те, що відбувається з нами. Багато хто сподівається, що важливі події, які можуть змінити їх життя, відбудуться само собою.
Вони чекають, що хтось інший подбає про те, щоб зробити їх більш успішними і щасливими. Однак високих результатів добиваються в підсумку інші. Ці люди вирішують проблеми, а не говорять про них, вони шукають рішення, а не виправдання, вони проявляють ініціативу і роблять все необхідне для виконання завдання. Одне «за» для них важливіше, ніж дев'яносто дев'ять «проти». Вони воліють ризикувати, ніж сидіти склавши руки.
Цією концепцією Кові визначає поведінку успішної людини. Проактивний підхід полягає в зміні «зсередини назовні». Безглуздо шукати проблем десь назовні і намагатися викликати позитивні зміни в тому, що поза нами. Якщо я й справді хочу виправити становище, я буду працювати над тим єдиним, що мені підвладне: над самим собою.
Відповідальність - здатність відповідати за те, що відбувається, вибирати власну реакцію - є основою ефективності та решти навичок.


✓ Навик 2
Починайте, представляючи кінцеву мету


Наше життя буде зовсім іншим, якщо ми дійсно зрозуміємо, що для нас є найважливішим, а потім будемо утримувати цей образ у своїй свідомості і відповідно до нього будемо день у день робити тільки те, що дійсно має для нас велике значення. Якщо ми приставили драбину зовсім не до тієї стіни, куди хотіли б піднятися, то кожен крок по її щаблях наближатиме нас зовсім не до того місця, куди ми прагнемо. Значить, основа ефективності - ясне розуміння кінцевої мети. Інакше у нас нічого не вийде, як би наполегливо ми не працювали.
Все створюється двічі, стверджує Стівен Кові. Другому (фізичному) творінню передує уявне, перше творіння. Все визначає прагненням щось змінити, нехай спочатку неоформленим і нематеріалізованим. І ми відповідальні за те, щоб, використовуючи свою уяву і творчий потенціал, створювати нові сценарії свого життя - такі, що повніше відповідали б нашим цінностям та принципам.
Найбільш ефективний спосіб побачити свою кінцеву мету полягає в розробці особистої місії чи філософії, кредо. Він припускає, що вам необхідно сфокусуватися на тому, яким ви хотіли б бути (на своєму характері), і на те, чому ви хотіли б присвятити своє життя (на своїх вкладах і досягненнях). І якщо, одного разу зробивши це, ви усвідомлюєте свою місію, зрозумієте вектор свого руху, ви отримаєте основу для розвитку своєї проактивності. У вас з'явиться бачення і усвідомлений комплекс цінностей, що направляє ваші вчинки. У вас з'явиться життєвий «компас», відповідно до якого ви почнете ставити перед собою довгострокові і короткострокові цілі.
Різні люди ставлять в центр свого життя різні парадигми. Для одних це чоловік, для інших - сім'я, для третіх - гроші. В центрі нашого життя може бути також робота, володіння чимось відчутним або невідчутними атрибутами успіху, задоволення, друг (ворог) або церква. Дуже багато людей, особливо серед молоді, егоїстично зосереджені на власній особі. Але все це, на думку Кові, нестійкі центри. Єдина міцна основа, що дозволяє приймати правильні рішення і не відхилятися від своєї місії, - наші принципи.
Життя, в центрі якого знаходяться принципи, характеризується мудрістю і внутрішньою орієнтованістю. У цьому випадку ви не є об'єктом впливу з боку інших людей або обставин. Ваші рішення ефективні вже в силу того, що їх джерело - «точні карти» з передбачуваними перспективними результатами. І, приймаючи їх, ви відчуваєте моральне задоволення. Адже замість того, щоб жити за сценаріями, переданим вам батьками, суспільством, генами, ви живете за сценарієм, який написали самі.
Досить визначити два-три найважливіших результати, яких ви хотіли б досягти, щоб просунутися вперед, - і вже цей простий акт відкриє перед вами загальну перспективу вашого життя і вкаже напрямок розвитку.


✓ Навик 3
Спочатку робіть те, що необхідно робити спочатку


Управління - це дисциплінованість, проходження встановленого порядку, виконання. Але не тільки. Не менш важливо приділяти першочергову увагу ключовим проблемам, найбільш важливим в даний момент.
Стівен Кові пропонує своїм послідовникам вирішити, які їхні найвищі пріоритети, і мати мужність, не виправдовуючись, сказати «ні» всьому іншому. Багато роблять помилку, кидаючи зусилля на найбільш термінове, а слід концентруватися на найважливішому, потім ж підтримувати рівновагу між зростанням своєї результативності і розвитком своїх ресурсів і коштів. Так, часто здається, що енергії та сил на найважливіше не вистачає. Але і ця проблема вирішується, якщо довіряти професійним людям, які працюють з вами поруч, і делегувати їм частину своїх повноважень.
Ефективна людина мислить не проблемами, а можливостями, підкреслює автор. Ефективні люди підживлюють можливості і морять голодом проблеми. У них теж трапляються справжні кризи і надзвичайні ситуації, що вимагають негайної уваги, але кількість їх порівняно невелика. Такі люди підтримують Р / РС-баланс, зосереджуючись на часто ігнорованих справах високого порядку, що створюють нові можливості.


✓ Навик 4
Думайте в дусі «виграв / виграв»


«Виграв / виграв» - це особливий настрій серця і розуму, спрямований на постійний пошук взаємної вигоди у взаємодії з іншими людьми. Це дуже непросто - підбирати взаємовигідні рішення та домовленості, що задовольняють обидві сторони. Однак це необхідно, інакше в довгостроковій перспективі обидві сторони програють.
Втім, життя є життя: соломонове рішення вдається знайти далеко не завжди. І як бути в цьому випадку? Кові радить використовувати позицію «не зв'язуватися», при якій ви і ваш візаві відмовляєтеся від колишніх домовленостей і залишаєтеся в згоді один з одним. Ви не укладаєте ніяких нових контрактів, але і не створюєте один у одного ніяких марних очікувань. Набагато краще усвідомити це на самому початку, а не пізніше, коли обидві сторони зазнають розчарування, побачивши, що їхні очікування не реалізовані.
Побудова взаємовигідної взаємодії - велика праця. Щоб досягти такої якості партнерства, від вас буде потрібна наполегливість у досягненні своїх цілей та уважне ставлення до чужих інтересів. Кові радить розвивати в собі менталітет достатності - парадигму, відповідно до якої у світі всього вистачить на всіх. Наскільки для ринку важлива конкуренція, настільки ж для організації важлива співпраця на робочому місці. А безцільне суперництво може бути небезпечним і згубним.


✓ Навик 5
Спочатку прагніть зрозуміти, потім - бути зрозумілим
той, хто добре говорить, а той, хто добре слухає. Кові радить оволодіти навичками емпатійного слухання - слухання з наміром зрозуміти, а не з наміром висловити свою точку зору або переконати. Суть його не в тому, що ви з кимось погоджуєтесь, а в тому, що ви намагаєтеся зрозуміти вашого співрозмовника глибоко - як розумом, так і серцем, як на раціональному, так і на емоційному рівні.
Перш ніж піднімати проблему, перш ніж оцінювати ситуацію і зробити висновки, перш ніж викладати свої ідеї, постарайтеся побачити позицію іншої сторони. Налаштуйте себе на відкритість і довіру. Якщо ви привчите себе так поступати, ви перестанете бути постійним учасником двох монологів. Найбільш комфортним станом для вас стане діалог, який представляє собою обмін думками. А далі буде вже зовсім не складно переконувати співрозмовника в плідності своїх ідей. В режимі діалогу незмірно більше шансів потрапити в ціль, зачепити за живе і отримати підтримку.
Ви сумніваєтеся, що у вас так вийде? А ви спробуйте налаштувати себе на емпатію вже в ході найближчої зустрічі, присвяченій важливої проблеми. Залиште в стороні все особисте і щиро постарайтеся зрозуміти співрозмовника. Не тисніть на нього. Будьте терплячі. Будьте тактовні. Не чекайте, що люди відкриються вам, перш ніж ви самі відкриєтеся ім. І ви переконаєтеся: зусилля, яке ви витратите, щоб краще зрозуміти своїх близьких, партнерів, співробітників і заслужити їх довіру, окупляться сторицею.
Парадоксально, але факт: чітко і переконливо викладає свої ідеї не 


✓ Навик 6
Досягайте синергії


Синергія, по Кові, - це будівництво команди, робота в команді, розвиток згуртованості й творчої взаємодії з іншими людьми. У людських відносинах ціле може стати більше суми його частин. Успішно працюючий синергетичний процес дозволяє отримувати рішення, що набагато перевершують індивідуальні.
Вищі прояви синергії виникають тоді, коли ми стикаємося з найважчими проблемами в житті і фокусуємо на них всі свої ресурси, мотивацію «виграв / виграв» та навички емпатичної комунікації. Результати цього побідні диву. Ми створюємо альтернативи - те, чого досі не існувало.
По-справжньому ефективна людина володіє тверезою самооцінкою, щоб визнати обмеженість власного сприйняття проблем, і проникливістю, щоб побачити нові можливості, які дає взаємодія з серцями і розумами інших людей. Така людина цінує відмінності між людьми, оскільки ці відмінності поповнюють його знання про навколишню дійсність.
Хоча ви і не можете контролювати парадигми інших людей і сам синергетичний процес, головні чинники синергії лежать усередині вашого кола впливу. Ви здатні цінувати те, що відрізняє вас від інших людей. Ви не зобов'язані погоджуватися з іншою точкою зору - досить лише визнати за нею право на існування. І ви можете постаратися зрозуміти її. Якщо ви бачите лише два варіанти вирішення - ваш і «неправильний», - то не зможете приступити до пошуків третьої альтернативи і, швидше за все, не зумієте знайти рішення, яке виявиться для всіх найкращим.


✓ Навик 7
«Заточувати пилку»


Щоб читачеві простіше було зрозуміти суть сьомого навику, Стівен Кові пропонує метафору. Уявіть собі людину, яка пиляє дерево вже п'ять годин, але коли ви радите йому перерватися на пару хвилин, щоб заточити пилку, він відповідає: «Немає в мене часу пилку точити! Мені пиляти треба! »
Сьомий навик замикає в кільце всі інші навички, адже саме завдяки йому їх застосування стає можливим. Цей навик підтримує і розвиває ваш найцінніший ресурс - вас самого. Він полягає в постійному оновленні чотирьох вимірів вашої натури - фізичного, духовного, інтелектуального і соціально-емоційного. Він і є ваші особисті ресурси і кошти (РС).
Витрачання часу на «загострювання пилки» - дія, що вимагає від нас ініціативи. Наші РС знаходяться в центрі нашого кола впливу, і ніхто, крім нас самих, не зможе забезпечити їх розвитку. Ми повинні піклуватися про себе самі.
Процес оновлення стає ефективним тільки тоді, коли він збалансований і зачіпає всі чотири виміри. Нехтування одним із них зробить негативний вплив на всі інші. Так, говорячи про співвідношення фізичних і духовних ресурсів, Стівен Кові радить щодня виділяти як мінімум 30 хвилин для свого тіла, щоб розвивати витривалість, силу і гнучкість. Якщо ж не буде часу для роздумів про сенс життя, про свою місію на землі - ні за що не вдасться стати справжнім лідером. Для регулярного підживлення свого інтелекту Кові радить читати хороші книги. А інший відмінний спосіб заточування інтелектуальної пилки - ведення щоденника: формулюючи на його сторінках свої думки і відкриття, ви буде поступово домагатися ясності, точності та змістовності свого мислення.


Розвиток ефективності

Виховати у вищій мірі цілісний характер і жити життям, наповненим любов'ю та служінням, - справа нелегка. І все ж це можливо. Все починається з бажання зробити основою свого життя вірні принципи, зламати парадигми, створені іншими, і вирватися з оманливого комфорту недостойних нас звичок.
Якщо почати з щоденної особистої перемоги і діяти «зсередини назовні», результати неодмінно з'являться. Поміщаючи в центр свого життя вірні принципи і підтримуючи баланс між результативними діями і розвитком своєї здатності діяти (Р / РС-баланс), ви побудуєте дійсно ефективне, корисне і щасливе життя.

Немає коментарів:

Дописати коментар